TOPNIEJE WIDOWNIA POPULARNYCH SERIALI

W ostatnich trzech latach widzowie nie byli łaskawi dla producentów i gwiazd popularnych seriali telewizyjnych. Od 2015 r. ich oglądalność spadła nawet o kilkadziesiąt procent – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez MullenLowe MediaHub. Liderem spadku jest emitowany od 1997 r. na antenie TVP2 serial medyczny „Na sygnale”, który w trzy lata stracił niemal połowę widzowni. Także od kultowego „Klanu” (TVP1) odeszło 40 % widzów. Czy wielcy przegrani znikną z anten?

Najpopularniejsze seriale telewizyjne tracą widownię w zastraszającym tempie. Spadki są bardzo demokratyczne – dotykają wszystkich głównych stacji TV i seriali niezależnie od ich antenowego stażu. Medyczny serial „Na sygnale”, nadawany na antenie TVP2, ukazujący codzienną pracę pogotowia ratunkowego stracił w ostatnich trzech latach najwięcej widzów. „Klan” jest serialem kultowym, emitowany nieprzerwanie od 21 lat połączył już 3 pokolenia widzów. Z pewnością tak długo goszcząca na antenie produkcja staje przed wyzwaniem zachowania „świeżości” w konkurencji z nowymi formatami. W ostatnich trzech latach liczba widzów śledzących losy serialowej rodziny Lubiczów spadła aż o 41%. Jednak ostatni rok pokazuje, że „Klan” może odrobić straty – jako jeden z nielicznych w 2018 r. seriali zwiększył swoją widownię w porównaniu do roku poprzedniego. Niechlubne trzecie miejsce zajął emitowany na antenie TVN „Szpital” ze stratą 38 % , zaś z polsatowską „Pierwszą miłością” pożegnało się 37% widzów. Na kolejnych miejscach naszego

anty-rankingu znajduje się „Świat według kiepskich” (Polsat) ze spadkiem 36% i „Ojciec Mateusz” (TVP1) ze spadkiem 33%. „Na dobre i na złe (TVP2) - 30%, „O mnie się nie martw” (TVP2) – 26%, „M jak miłość” (TVP2) – 17%, „Barwy szczęście” (TVP2) – 15%, „Przyjaciółki” (Polsat) – 14%, „Na wspólnej” (TVN) – 11% i „Policjantki i Policjanci” (TV4 pl) – 10%. - Pierwsze dwie pozycje w rankingu oglądalności seriali w grupie komercyjnej od lat niezmienne zajmują sztandarowe produkcje TVP - króluje "M jak miłość" (1,85 mln), a drugie miejsce zajmuje "Na dobre i na złe" (1,13mln). W 2018 r. trzecie miejsce zajęła TVN-owa „Diagnoza” (0,88mln). Jednak większość formatów traci w porównaniu do zeszłego roku. Spadki rzędu kilkunastu procent dotknęły np. "Na dobre i na złe" (-12%), "Drugą szansę" (-10%), "Ojca Mateusza" (-18%) czy "Świat według Kiepskich" (-10%). Liderem ostatnich spadków jest serial TVP: "Na sygnale" od którego odeszło aż 44 proc. widzów. Niewiele lepiej wypadł format TV4: "Policjantki i policjanci" (-36%). Pozycje takie jak: "Wojenne dziewczyny", "O mnie się nie martw", "Szpital" czy "Komisarz Alex" tracą po ponad 20 procent. Przed spadkami uchroniły się 3 seriale TVP: "M jak miłość" (+6%), "Barwy szczęścia" (+5%) i "Klan" (+11%), który w magiczny sposób odmłodził swoją widownię. Polsatowe "Przyjaciółki" wypadły 2% lepiej niż przed rokiem mówi Michał Bakalarczyk, telewizyjny ekspert MullenLowe MediaHub.

Źródło: Analiza domu mediowego MullenLowe MediaHub przygotowana została na podstawie danych firmy Nielsen Audience Measurement, (widownia 16-49 lat, prime time, w latach 2015, 2016, 2017, 2018).